nieuws

 

 

Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

MIJNSLUITINGEN VAN 30 TOT 25 JAAR GELEDEN IN 2017

De Limburgse economie is zich al een generatie lang aan het heruitvinden. Sinds de eerste mijnsluitingen in Waterschei en Eisden in 1987 zijn 30 jaar verlopen. Met de laatste sluiting in 1992 van Heusden-Zolder-Houthalen, kwam de reconversie volop op gang. Vandaag zijn we nog bezig. Was het vroeger beter? Het was alleszins niet minder “shaken” in onze economie.

Denk nog even terug: 1987 eerste mijnsluitingen, 1989 val van de Berlijnse muur, 1992 laatste mijnsluitingen, midden jaren ’90 doorbraak van internet, Ryanair en mobiele telefonie, dioxinecrisis in 1999, begin 2000 het barsten van de internetzeepbel op de beurzen, 2002 start sluiting Philips Hasselt, 2008 de bankencrisis, 2012 aankondiging sluiting Ford Genk. We zijn dus permanent van de ene uitdaging naar de andere geslingerd.

 

Verhalen met een mijnverleden

Niet omwille van nostalgie of anekdotische literatuur, maar omdat er veel inspiratie inzit brengen we in dit magazine een gans jaar lang “verhalen met een mijnverleden”.

Denk aan bedrijven die vroeger toeleverancier waren van de KS en die een nieuwe koers moesten varen, denk aan ex-medewerkers die hun carrière omgebogen hebben tot een eigen onderneming en zo hun competentie hebben gevaloriseerd.

Denk aan de incubatoren zoals C-mine (crib), Greenville en Incubathor die niet alleen in oude mijngebouwen zitten, maar die daar ook nieuwe zakelijke energie uit putten (wat een woordspelingen op een rij)

Denk aan opleidingen die geen toekomst meer hadden en die andere toepassingen zijn gaan zoeken of aan know-how die in totaal andere sectoren ook goed van pas bleek te komen.

 

NEWBUSINESS werd een attitude

Elk nadeel heeft zijn voordeel: iedereen die vandaag onderneemt weet dat een business case geen leven lang meegaat en dat nieuwe uitdagingen van elke dag zijn. Als we lean & mean zijn, zullen we overleven. Maar we moeten toch proberen te groeien.

Daarom moeten we nieuwe groeimodellen ontwikkelen en/of meer inzetten op formules zoals franchising en soortgelijke netwerkconcepten. En “disruptief” denken kan nieuwe kansen opleveren.

Met goede voorbeelden en inspirerende verhalen kunnen we die attitude nog versterken!

 

Cijfers tellen

Tenslotte willen we er vooral over waken dat de nieuwe economie die we permanent moeten uitvinden, voldoende duurzame elementen inhoudt. Financieel gezond zijn is bijvoorbeeld zo’n element.

“Iedereen zelfstandig” is een schitterend denkbeeld, maar we mogen niet naief zijn; elke business case moet de reaaltoets doorstaan. En behalve creativiteit en lef, moet er minstens ook een dosis zakelijk opportunisme bestaan zodat de onderneming ook effectief resultaat boekt.

We moeten meer en betere financieel administratieve omkadering trainen in coproductie en management van innovatie bedrijfsmodellen.

 

Be good and tell it

Laat jouw verhaal optekenen door onze redactie. Want als je vandaag onderneemt in Limburg heb je hoedanook een mijnverleden. En weet dat het PR-adagio zegt: “Maak dat je goed bezig bent en zorg dat het geweten is.”

Wij communiceren met heel wat van jouw stakeholders zoals je bestuur, investeerders, medewerkers, arbeidsmarkt, je overheden, bankiers, leveranciers, onderzoekers, je klanten, prospects, pers & media.

Op al die doelgroepen ga je winst en goodwill bouwen; dat is wat communicatie moet ambiëren. En wij zorgen er 100% zeker voor dat je een “call-to-action” lanceert via onze print- en online media.

 

A-I-D-A

Met NEWBUSINESSFORUM trek je Aandacht en week je Interesse los, om met doelgroepen in Dialoog te gaan over hun concrete behoefte. Dan heb je leads waarmee je deals kan Afronden.

Daarom zijn wij meer dan een mediapakket, wij zijn een new-business-promotor met toegepaste marketingwetenschap.

Advies en begeleiding

Onze partners staan bedrijven met groeiambities bij met advies en diensten op het vlak van bedrijfsstrategie, financieel plan, investeringen en cash management, contracten en juridische aspecten, HR-organisatie, training en rapportering, marketing, communicatie, lobbying, PR en media.

 

NEEM NU VRIJBLIJVEND CONTACT: mail CONTACTEER MIJ naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

MET DANK AAN DEZE PARTNERS

01.jpg02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg06.jpg07.jpg08.jpg10.jpg12.jpg13.jpg14.jpg